A diferència de la majoria dels acers, l’alumini no es torna fràgil a baixes temperatures, mes bé s’enforteix i la seva ductilitat i duresa augmenten. Això cal tenir-ho en compte quan es selecciona materials per parts metàl·liques que s’utilitzaran a temperatures extremadament baixes.

Les forces aliades van experimentar les conseqüències d’una selecció de materials deficient per a diversos vaixells construïts per al servei, durant la Segona Guerra Mundial. Van registrar centenars d’esquerdes significatives en el casc i la coberta. Dotze d’ells es van trencar per la meitat.

El problema era que l’acer utilitzat per als cascos dels vaixells estava subjecte a fractura quan s’exposava a temperatures per sota de cert nivell. El material va passar de dúctil a fràgil, i va ser llavors quan els cascos van començar a esquerdar-se. La tenacitat a la fractura per a l’alumini és gairebé independent de la temperatura. L’alumini s’enforteix quan les temperatures baixen. L’acer no ho fa, ni tan sols quan es fa servir un acer més resistent.

L’alumini a l’Àrtic

L’activitat de petroli i gas mar endins, està augmentant en àrees de fred extrem. En el cas que hi hagi un vessament de petroli, en ser zones molt sensibles a la contaminació, això pot ser drámitico per al medi ambient, per això és tan important treballar amb materials sòlids que resisteixin temperatures fins i tot per sota dels 60º.

L’American Society for Metall ha desenvolupat estudis en els quals demostra que l’alumini a baixes temperatures es comporta molt millor que l’acer, ja que augmenta la seva ductilitat, es millora la resistència a la corrosió i no augmenta la fragilitat.

Canvi contingut en tenacitat i ductilitat

Els aliatges d’alumini sovint s’utilitzen per a aplicacions criogèniques i altres de baixa temperatura causa que la seva tenacitat i ductilitat és relativament constant dins del rang de temperatura de -60 ° C a 20 ° C.

Aquí hi ha un exemple: l’estació d’investigació de Bharati a l’Antàrtida va ser construïda amb finestres d’alumini i façanes que poden suportar algunes de les condicions climàtiques més extremes en la terra. Resisteix vents huracanats, càrregues tèrmiques i mecàniques anormalment altes causades per ventades, grans quantitats de neu i temperatures de -60 ° C i inferiors.

Es suggereix considerar l’ús d’alumini per a aplicacions que estan subjectes a aquestes condicions. Aplicacions en alta mar com heli-plataformes, habitatges, en cobertes de protecció submarina i marcs per a equips d’intervenció i mòduls de procés, murs prefabricats i escales, passadissos i sistemes de passamans